چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400

موسسه نگهداری باغ ژاپنی کوورا

تهیه کننده: ایوب ملااحمد نالوسی
در سال 1977 معمار مشهور جهانی کن ناکاجیما مسئولیت احداث باغ کوورا را به عهده گرفت. آقای ناکاجیما در بیشتر مناطق جهان همچون مونترال، سن دیگو، مسکو و هیوستون طراحی باغ ژاپنی را عهده‌دار بوده است.

در سال 1977 معمار مشهور جهانی کن ناکاجیما مسئولیت احداث باغ کوورا را به عهده گرفت. آقای ناکاجیما در بیشتر مناطق جهان همچون مونترال، سن دیگو، مسکو و هیوستون طراحی باغ ژاپنی را عهده‌دار بوده است. کن ناکاجیما استاد طراحی هنر تصویری مناظر ژاپنی است. شرکت او تلفیقی از پژوهش‌های باغی ژاپن است و شهرت و آوازه آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود. طراحی پارک در ابتدا کپی از باغ و مناظر ژاپنی بود که اولین بار به وسیله شوگان توکوگاوا در قرن 16 ساخته شد.
شوگان 250 نفر از خانواده افسران جنگی را دستگیر کرد و آنها را پیش خود گروگان نگه داشت تا آنها را کنترل کند و به افسران اجازه می‌داد که هر چهار سال یکبار با خانواده خود ملاقات کنند.او با ترکیب 49 نقشه، اولین نقشه ژئوگرافیکی از مناظر ژاپن را بوجود آورد. شوگان دستور داد که با استفاده از این نقشه‌ها مناظر ژاپن در مقیاس کوچکتر ساخته شوند. سپس یک باغ مینیاتوریاز روی نقاشی‌هایی که از جغرافیای متفاوت ژاپن جمع‌آوری شده بود ساخت.
طراحی باغ ژاپنی کورا با استفاده از 6 عنصر طراحی صورت گرفته است: کوه‌ها، صخره‌ها، آبشارها، دریاچه موجود در کوه‌ها، رودهایی که به سوی اقیانوس روانه می‌شوند و درختان کاج.
 
گردشگران طی سه کیلومتر پیاده روی در مسیرهای طراحی شده به سوی کوه‌های ژاپن، و تماشای آبشارهایی که در کذشته روی این کوه‌ها در جریان بوده و به سوی دریاچه موجود جاری بوده‌اند تجربه خوبی بدست می‌آورند. از این رو به باغ ژاپنی و طراحی مناظر در دوره ادو احترام ویژه‌ایی گذاشته می شود. طراحی مناظر شامل حصارها و درختان کاج و سمبلی از تپه‌ها و از کوه به اقیانوس رسیدن است.

این باغ و مرکز فرهنگی آن در3 مرحله توسعه پیدا کرد.
پیشنهاد ساخت آن در آپریل سال 1973 ارائه شد و امکان ساخت آن مورد بررسی قرار گرفت. سپس مدلی از باغ ژاپنی و مرکز فرهنگی ساخته شد.

رویدادها و فعالیت‌های صورت گرفته در باغ ژاپنی و جنبه‌های طراحی باغ ژاپنی کوورا برای نشان دادن به گردشگران در دسترس هستند. این فعالیت‌ها شامل:

تورهای راهنمای باغ
جشنواره‌ها مانند جشنواره سالانه شکوفه‌های گیلاس باغ ژاپنی در ماه سپتامبر
جشن‌های ساختمان چای و خانه روستایی ادو
داستان گویی در چمن‌زار
بحث‌های منظم به وسیله کارکنان آموزشی برای بررسی و برجسته کردن طراحی‌های صورت گرفته در دوره ادو و باغ ساخته شده از این دوره.
تورهای شنیداری برای نشان دادن جزئیات ساخت طراحی ژاپنی که هر روز در دسترس هستند.
دو مدل بزرگ از ساختمان‌های سنتی برای نشان دادن طراحی ژاپنی
در باغ نمونه‌هایی از ساختمان‌های با طراحی ژاپنی قرار داده شده است. تمام ساختمان‌هایی که در باغ یافت می‌شوند با همکاری معماران مشهور تاکئو آداچی و تاتسوشی آئونو در ژاپن طراحی شده‌اند.

الف) مرکز فرهنگی
مرکز فرهنگی طراحی شده منعکس کننده معماری ژاپنی در دوره ادو است که دارای پشت‌بام‌های تاثیر گذار هستند. پیش‌آمدگی‌های خمیده گسترش یافته، کل ایوان را دربر می‌‌گیرند. این پیش‌آمدگی‌ باعث تاریک شدن فضای داخلی شده که از مشخصه‌های اصلی این ساختمان‌ها می باشند. سقف از سفال و چوب سخت جنگلی ساخته شده است. همه ساختمان‌هایی که از معماری دوره ادو پیروی می‌کنند یک ویژگی قابل توجه دارند و آن داشتن یک زهکش آجری است که ساختمان را احاطه کرده و آب باران و برف پشت بام را کنترل می‌کند. مرکز فرهنگی تقریبا 250 متر مربع را در بر می‌گیرد. در این مجموعه سیستم‌های تهویه مطبوع به طور کامل نصب شده‌اند.
 

 

ب) چمن‌زار
چمن‌زار یکی از پردیس‌های ژاپنی است که به طور سنتی جای استراحت و اندیشیدن استو به طور کلی به وسیله سقف‌های خمیده حمایت می‌شوند. چمن‌زار در قسمت جنوبی باغ قرار داده شده است و تقریبا 16 متر مربع است.
 ج) خانه روستایی ادو

یک کلبه معمولی با ویژگی‌های دوره ادو است. کلبه روستایی شامل یک اتاق تاتامی است که داری طراحی سنتی با سقف پایین و سوفای ژاپنی و متکای نرم به عنوان مبلمان، کاغذ برنجی ناخوانا و پرده نازک حریری که شوجی خوانده می‌شود به جای دیوار استفاده می‌شود. اتاق سنتی تاتامی اتاق استراحت و آسودگی خاطر است. در فرهنگ سنتی ژاپن، اتاق تاتامی برای پذیرایی از میهمان، جشن چایی، یا جای دعا و نیایش است. طراحی اتاق، تشک کاهی و دکور ساده به کاهش دمای مرطوب تابستان هم کمک می‌کند.
اتاق تاتامی در کلبه روستایی ترکیبی از توکونوما است که یک شاه‌نشین مجلل است بنابراین این بخش در کارهای هنری مورد توجه قرار گرفته و در کتیبه‌های خطی یا نوشته‌های تصویری با گل‌ها تزیین شده (ایکبانا) نمایش داده می شود. گاهی اوقات بونسای و کیمونو نیز در آنجا نمایش داده می‌شوند.البتهبه طور سنتی، به بونسای برای انتخاب آن برای چنین مکان قابل احترامی خیلی توجه شده است. توکونوما با همه اجزایش یکی از عناصر اصلی طراحی سنتی کلبه روستایی است. حمام موجود در کلبه روستایی یک وان معمولی دارد که از گرانیت ساخته شده است، ژاپنی‌ها معمولا از حمام برای غوطه‌ور شدن استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند که قبل و بعد از آن دوش بگیرند.
د) مرکز آموزش
این ساختمان هم مانند معماری ژاپنی دوره ادو است و نکته قابل توجه در مورد آن استفاده از چوب خام در نمای داخلی و خارجی آن است و روشی که برای ساخت سقف داخلی بکار رفته جالب است.
مرکز آموزش سه بار در سال یا بیشتر برای سخرانی کوتاه در مورد تاریخ روابط ژاپنی کورا و باغ ژاپنی کوورا و مرکز فرهنگی و موضوع‌های عمومی توسط دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ه) خانه چای
طراحی خانه چای و موقعیت آن در همه جای باغ نشان د دهنده اهمیت آن در معماری سنتی ژاپنی است، خانه سنتی چای چاشیتسو خوانده می‌شود و برای زیبایی و آرامش فکری ساخته شده است.
موقعیت آن در جزیره‌ایی بین دو آبشار و مشرف به دریاچه موجود در کوه است. خانه چای بخشی از عملیات برگزاری جشن سنتی چای است که آن نیز بخشی از برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ایی است. خانه چای طوری مشرف به آبشارهای کوه طراحی شده است.