چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400

روانشناسی نهفته در انتخاب رنگ گل

مژگان غیاثی نژاد
محققین دلایل متعددی را در انتخاب رنگ توسط مصرف کنندگان ارائه می‌کنند. یکی از این دلایل، سلیقه های فصلی می باشد.


یکی از سوالات مهم در امر فروش، اینست که آیا رنگ در فروش گیاهان تاثیر زیادی دارد؟
محققین دلایل متعددی را در انتخاب رنگ توسط مصرف کنندگان ارائه می‌کنند. یکی از این دلایل، سلیقه های فصلی می باشد. وقتی حرف از فصل بهار می شود، عموما تمایل به سمت رنگ‌هایی با زمینه زرد پررنگ مانند نرگس زرد، برای روشن تر کردن زمینه وجود دارد.
‌تحقیقات نشان می دهد که انتخاب رنگ‌‌ها، ریشه در سلیقه های شخصی، تجارب، تربیت افراد و ارزشهای فرهنگی دارد.
با اینحال اگر به بررسی علایق مردان و زنان در انتخاب رنگ پرداخته شود، به رنگهای خاصی که در سرتا سر جهان مورد علاقه و استفاده هستند، خواهیم رسید. با اینکه تفاوت‌های بسیاری بین انتخاب‌های افراد، مطابق با جنسیت آنها وجود دارد، شباهت‌های زیادی نیز به چشم می‌خورد. برای مثال زنان و مردان، رنگهای آبی، سبز، نارنجی و قرمز را به میزان مشابهی می‌پسندند. این امر در مورد رنگ‌هایی بین قهوه‌ای، زرد و نارنجی که کمتر مورد پسند هستند نیز صادق است. در مجموع آقایان رنگ‌های روشن تر و بانوان رنگ‌های ملایم‌تری را ترجیح می‌دهند.
البته این الگو فاقد طیف وسیعی از رنگ‌هایی است که در فروش گل ها ممکن است موجود باشد و این مساله باز هم به سلایق مشتری بر میگردد.
فصل‌
یکی دیگر از عواملی که بر انتخاب رنگ‌، تاثیر می گذارد فصل است. اغلب برنامه ریزی باغبان‌ها برای فصل بهار، بعد از یک فصل سرد و خشک و بی‌روح زمستان، سمت و سوقی به تنوع رنگ‌ها دارد.
تنوع
حقیقت اینست که مردم گزینه‌های متنوع را دوست دارند اما باید توجه داشت که زیادی گزینه‌ها منجر به سر درگمی مشتری خواهد شد و ارائه یک رنگ خاص به مشتری یکی از راه‌های گریز از سر در گمی است. در این زمینه ارائه موارد خاص به مشتری که منجر به انتخاب فردی وی شود، بسیار حائز اهمیت است.
در صنایع گل و گیاه، روش‌ها و نسبت‌هایی برای تعیین رنگ مخصوص سال تبیین شده است. مصرف کنندگان، شخصی بودن انتخاب‌ها مورد نظرشان است اما از سوی دیگر می‌خواهند که به صورت اجتماعی مورد پسند دیگران بوده و روش های تنظیم شده در صنایع گل و گیاه را نیز دنبال کنند.
بر اساس گزارش اداره گل کانادا (Flowers Canada) واقع در استان انتاریو، کشور هلند کارگذار اصلی تعیین رنگ فصل سال می‌باشد.
در مجموع، باید برنامه‌ریزی مناسبی برای داشتن انتخاب گوناگونی از رنگ‌‌ها متناسب با جنسیت افراد، سلایق و علایق رنگی آن‌ها وجود داشته باشد. همچنین باید توجه کرد که در چه زمان از سال، مصرف‌کنندگان شروع به خرید می‌کنند. مدها و روش‌های مخصوص هر سال برای فروش بیشتر نیز حائز اهمیت است، اما حتما به خاطر داشته باشید که هیچ گونه درست و غلطی در پاسخ به انتخاب رنگ‌ها وجود ندارد.